søndag 5. april 2009

Froskelørdag





På tur i skogen i går, kom vi over en froskedam. Det er ikke ofte jeg har hatt muligheten til å se en naturlig froskedam. Må si jeg ble litt fascinert av de små dyrene. I tilegg er dette den dammen med flest frosk jeg noen gang har sett. Det krydde av frosker over alt og kvekkende hørte vi på lang avstand.

Froskefakta:
Frosker og padder er av de mest allsidige og artsrike gruppene av amfibier. Det finnes cirka 3500 forskjellige arter som kan leve i mange forskjellige miljøer. Det finnes frosker i subtropiske og tropiske strøk. Det finnes frosker på absolutt alle kontinenter bortsett fra på Antarktis.

I Norge finnes fire ulike froskearter:
- Buttsnutetfrosk
- Spissnutetfrosk
- Damfrosk
- Latterfrosk

Frosker tilhører haleløse amfibier. På norsk er begrepet frosk ikke en systematisk enhet, men en fellesbetegnelse på haleløse padder som er relativt slanke og langlemmete og har fuktig hud, i motsetning til uttrykket padde, som brukes om mer tungbygde haleløse padder med tørrere hud som krabber mer enn de hopper.

Kilde: wikipedia
(Foto: Privat)

2 kommentarer:

  1. Veldig kule bilder Netten! Han nederste der så ut som en skikkelig luring! Tar du med meg dit når jeg kommer på besøk så jeg kan kysse en å se om det blir en prins;)?

    SvarSlett
  2. Takk takk! Selvfølgelig kan jeg ta deg med, om det er det som må til så:)

    SvarSlett