torsdag 19. februar 2009

Kan vi sette punktum snart?

Det håper jeg! Begynner å bli lei hijab-debatten nå. En mer tåpelig debatt er det jammen lenge siden jeg har vært vitne til, og ikke minst provoserende. Men det er vel også litt av poenget?

Hijab til politiuniformen, er det store spørsmålet i landet for tiden. For eller i mot? I tilegg har vi politikere som svarer en ting den ene dagen for så å ta helomvending den neste. For så å holde seg ganske så taus. Typisk!

Jeg synes det er rart at debatten er vinklet om bruk av hijab i politiet, hva med alle andre yrker der det brukes uniform. Skal det være egne regler, eller skal det være lov/ ikke lov å bruke hodeplagget til alle uniformer og i alle yrker?

Egentlig burde ikke spørsmålet vært diskutert en gang. En uniform er en uniform og det er jo en grunn til at man går kledd i uniform og ikke sivilt som foreksempel i politiet. Har man uniformen på er man en offentlig tjenestemann/kvinne og bør derfor kle seg deretter. I slike yrker synes jeg man ikke skal bruke religiøse symboler uavhengig av religionen eller politiske syn man har. Det er en enkel og grei regel som bør fungere for alle.

Noe jeg ikke forstår i denne diskusjonen er hvorfor de som ønsker å bruke hijab på liv og død må ha det på seg mens de er på jobb? Rekker det ikke å bruke det når de er sivile? De blir da ikke mindre muslimske av den grunn.

Med de utfordringene som politiet står overfor for tiden, blir denne debatten ganske tåpelig. Det er stor mangel på politi i Norge og tiden brukes til å diskutere et hodeplagg. Jeg tror ikke det blir flere politikvinner om hijab blir lovlig. Nei, bruk nå heller tiden på å nøste opp kriminalsakene og gi politiet tilstrekkelige ressurser.

2 kommentarer:

  1. Synes de skal få lov å bruke hijaben sin jeg. De som jobber på matbutikkene har uniform med hijab så hvorfor skal ikke de som er politi få lov?? Hehe, har ikke fulgt med i denne diskusjonen egentlig jeg, men er iallefall enig i konklusjonen!;)

    SvarSlett
  2. Da er vi nok litt uenige. Jeg mener at detikke burde vært hijab til alle yrker med uniform. Ihvertfall ikke i offentlige stillinger.

    SvarSlett