tirsdag 17. februar 2009

Nyheter fra facebook

Litt forunderlig. Via facebook i går fikk jeg vite dette: En person er blitt gravid (noe som hadde gått meg hus forbi) En person har fått seg kjæreste. Et brudepar har avlyst bryllupet- brud er i et nytt forhold, og brudekjolen er til salgs. ( Den mest sjokkerende nyheten, ettersom det ikke er mer en en mnd jeg snakket med felles venner om bryllupet) Fikk også greie på at det hadde vært dødsfall i en venninnes familie. Fant også ut at en på vennelisten har bursdag i dag. Relativt store hendelser i folks liv med andre ord. For noen uker siden fant jeg også ut via facebook om et dødsfall, noe jeg stusser litt over. Er litt merkelig å få triste nyheter på den måten. Og før man sprer slike nyheter via nettet, bør man være ganske sikker på at hele familien er informert. Tenk for et sjokk!

Mitt spørsmål er ganske enkelt, er vi for private på nett -og har facebook blitt for offentlig?

Facebook er jo relativt nytt og appelerer i stor grad til kikkeren i oss. Jo, det er en fin måte å holde kontakt med folk på. Det handler like mye om at vi liker å "spionere" i andres liv. Men det man vanligvis kanskje ville dele med sin aller nærmeste venner blir nå offentliggjort til hele "vennelisten" på 100-700 stykker. Det er det jeg reagerer på. Selvfølgelig velger man selv om man vil være en del av nettsamfunnet og hva man ønsker å dele med andre. Men hva med bilder som legges ut av andre? Uvitende kan det ligge bilder av deg på facebook uten at du selv vet om det. Forrige uke googlet jeg en person i en helt annen sammenheng, og hva finner jeg? Facebookbilder på google sin søkemotor. Det kom overraskende på meg. Trodde i det minste man måtte være en del av facebook for å se på bildene som ligger der. Nå høres jeg veldig konservativ ut, men tror jeg kommer til å tenke meg om hva jeg legger ut på nettsiden i fremtiden. Åpenhet er bra, men ting man vil ha privat, skal få være privat.

Den siste tiden har flere og flere nyhetssaker vært hentet fra facebook-grupper. Alt fra nei til hijab i politiet, til advarsler om useriøse fotografer, til å fjerne paprikaen fra grandiosa har fått presseoppslag. Paprikaen er nå fjernet fra grandisen og Urge har kommet på store flasker igjen, kanskje takket være facebookgrupper. Kanskje ikke, kanskje bare markedsføring? God og ufortjent reklame har de ihvertfall fått.

Facebook engasjerer også på andre måter. Syke som venter på donor eller trenger penger til behandling, folk som er savnet eller andre grupper og tilstelninger som er et rop om hjelp engasjerer. Nettet er et sted der disse personene får mer oppmerksomhet enn det de sannsynligvis ville fått i mediene. Disse gruppene er da langt viktigere enn om vi får grandis med eller uten paprika........

Hva er deres synspunkter?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar