tirsdag 31. mars 2009

Luftbråk

Da jeg bodde på Sotra kom det titt og ofte helikopter dundrene over hustaket. Mange av helikopterturene er til oljeplattformene og enkelte av helikopterne bråker mer enn normalt. Nå ser jeg på vestnytts sin nettside at det endelig er noen som tar tak i problemet. Det var jo på tide.I første omgang skal de spre bråket, slik at det ikke er de samme husene som alltid blir rammet.

Etterhvert som årene gikk på Sotra økte også helikoptertrafikken. De kommer lavt i luften og skaper utrolig mye bråk. Fra å være et lite irritasjonsmoment ble det en big deal for meg. Glassene dirret i skapet når helikopteret kom susende. Problemet med helikoptertrafikken på Sotra er at det er så mye av den. På Vestnytts sine sider kan vi lese at det går 2500 turar i løpet av 100 dagar nordvestover. 1700 av desse er med merket S-92(de som bråker mest), resten med helikoptertypen Super Puma.

Så flyttet jeg til Askøy. Jeg og familien har fått oss en koselig leilighet på vestsiden av øyen som jeg trives godt i, men luftbråkproblemene er langt fra vekk. Etter at vi flyttet inn her oppdaget vi at det går mye ordinær flytrafikk over hustaket. Ok, det kan jeg leve med, tenkte jeg. Selv om det faktisk kan bli litt slitsomt til tider.

- Det er ihvertfall et veldig stille strøk vi bor i, også slipper jeg de jævla helikopterne, tenkte jeg.

Gleden ble kortvarig. Etter å ha bodd her noen måneder begynte helikopterne å dukke opp rundt og over huset. Som om ikke vanlige fly bråker nok! Jeg sliter en del med hodepine, og har begynt å lure på om dette kan være roten til problemet? Jeg trodde virkelig jeg skulle bli vant til støymaskinene. Men det blir jeg altså ikke. Noen som har noen råd for å "stenge" av støyen?

I tilegg forstyrrer flytrafikken Riks TV. Hver gang et fly passerer, hopper bilde. Er det normalt eller?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar